Το 60% των επιχειρήσεων δεν θα προχωρήσει σε επενδύσεις
Διστακτικές είναι οι επιχειρήσεις ως προς τις επενδυτικές πρωτοβουλίες τους το προσεχές διάστημα, παρά τις ευκαιρίες που δημιουργεί η χρηματοδότηση με φθηνό χρήμα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και η βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος.
Αυτό προκύπτει από την ετήσια έρευνα της Grant Thornton για τις προοπτικές των ελληνικών επιχειρήσεων, βάσει της οποίας πάνω από τις μισές ελληνικές επιχειρήσεις –και συγκεκριμένα 6 στις 10–απαντούν ότι δεν προτίθενται να προχωρήσουν σε επενδύσεις σε νέες εγκαταστάσεις, μηχανολογικό εξοπλισμό ή έρευνα στον ορατό ορίζοντα. Λίγο καλύτερη εμφανίζεται η εικόνα σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις στο πεδίο της τεχνολογίας, όπου η διάθεση για επενδύσεις αφορά 6 στις 10, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων αναγνωρίζει «τη σπουδαιότητά της και τη θεωρεί ευκαιρία και όχι απειλή»
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 400 επιχειρήσεις από όλο το φάσμα των κλάδων και παρουσιάστηκε χθες στην ετήσια απονομή των Business Award, που διοργανώνεται κάθε χρόνο σε συνεργασία με τη Eurobank.
Με βάση τις απαντήσεις, διστακτικότητα αποτυπώνεται και από τη στάση των ελληνικών επιχειρήσεων απέναντι στη μεγαλύτερη ευκαιρία ανάπτυξης που τους παρουσιάζεται, δηλαδή τα κεφάλαια που αναμένεται να εισρεύσουν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Οπως καταγράφει η έρευνα, 7 στις 10 επιχειρήσεις θεωρούν ότι η συμβολή τους θα είναι σημαντική για την ελληνική οικονομία, αλλά μόνο 4 στις 10 θεωρούν ότι θα είναι σημαντική για την ίδια την επιχείρηση. Μόνο 4 στις 10 δηλώνουν επίσης ότι είναι πιθανό να κάνουν χρήση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Επιπλέον, από αυτές τις 4 που θεωρούν ότι θα κάνουν χρήση, μόνο η 1 στις 10 έχει καταρτίσει ένα πλήρες σχέδιο, ενώ οι υπόλοιπες βρίσκονται στο στάδιο της προετοιμασίας (40%) ή στο στάδιο της αρχικής αξιολόγησης της ευκαιρίας (50%).
Οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνεται να στηρίζουν την ανάπτυξη των εργασιών τους και της κερδοφορίας τους σε εσωστρεφείς διαδικασίες, παρατηρεί η Grant Thornton. Συγκεκριμένα:
• Στην αναδιοργάνωση των εσωτερικών λειτουργιών, οι 9 στις 10.
• Στη μείωση του κόστους, οι 8 στις 10.
Τι δείχνει έρευνα της Grant Thornton μεταξύ 400 επιχειρήσεων από όλο το φάσμα των κλάδων.
• Στην επικέντρωση σε εγχώριες αγορές, οι 7 στις 10.
• Σε πρακτικές marketing και βελτιστοποίηση των πρακτικών πωλήσεων, οι 7 στις 10.
Οι εξαγορές, οι συγχωνεύσεις και η ενδυνάμωση του management αφορούν ένα μικρό μέρος των επιχειρήσεων και συγκεκριμένα 2 στις 10. Ενθαρρυντικό σημάδι είναι ότι 6 στις 10 φέρονται να επιδιώκουν το λανσάρισμα νέου προϊόντος ή υπηρεσίας, ενώ 5 στις 10 νέες αγορές.
Οπως συμπεραίνει η Grant Thornton, «η αισιοδοξία των ελληνικών επιχειρήσεων στηρίζεται περισσότερο σε προσδοκίες και διαίσθηση παρά σε στρατηγική»και η αναμενόμενη αύξηση των εργασιών δεν στηρίζει αύξηση στην απασχόληση και τους μισθούς. Τα συμπεράσματα προκύπτουν, παρά τη διαφαινόμενη αισιοδοξία όσον αφορά τις προοπτικές τους που καταγράφει η έρευνα, με βάση τα οποία:
• Οι 6 στις 10 έχουν την πεποίθηση ότι η επιχείρησή τους αναμένεται τους επόμενους 12 μήνες να έχει ανακάμψει στα επίπεδα του 2019.
• Οι 3 στις 10 αναφέρουν ότι έχουν φτάσει στα προ πανδημίας επίπεδα.
• Οι 8 στις 10 αναμένουν αύξηση του τζίρου τους επόμενους 12 μήνες.
• Οι 7 στις 10 από τις εξαγωγικές επιχειρήσεις αναμένουν αύξηση των εξαγωγών τους.
• Οι 7 στις 10 αναμένουν και αύξηση της κερδοφορίας.
Από τις απαντήσεις τους φαίνεται να «θεωρούν ότι απαιτούνται κίνητρα για αύξηση της απασχόλησης και τόνωση των επενδύσεων με επίκεντρο τους πληττόμενους κλάδους της οικονομίας»