Στο 2,3% ο πληθωρισμός τον Ιούνιο - Σημαντική επιβράδυνση στα τρόφιμα
Μικρές τάσεις αποκλιμάκωσης έδειξε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούνιο, με την υποχώρηση των πιέσεων να είναι πιο αισθητή στις τιμές των τροφίμων αλλά με παράλληλο άλμα στο πακέτο διακοπών.
Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) αυξήθηκε με ετήσιο ρυθμό 2,3% τον Ιούνιο μετά το 2,4% του Μαΐου.
Υπενθυμίζεται ότι σε επίπεδο ευρωζώνης, σύμφωνα με την Eurostat ο ΔΤΚ αναμένεται ότι έχει τρέξει με 2,5% τον Ιούνιο.
Σε επίπεδο μήνα, οι τιμές αυξήθηκαν τον Ιούνιο κατά 0,5% από τον Μάιο.
Στα επιμέρους στοιχεία της μέτρησης, μετά από καιρό οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν με ρυθμό χαμηλότερο από του μέσου κατά 2,1% ετησίως.
Ενδεικτικά, οι τιμές των νωπών φρούτων παρουσίασαν ετήσια μείωση κατά -7,4%, των πατατών κατά 5,7%, του ψωμιού και των δημητριακών κατά 0,6% και άλλων βρώσιμων ελαίων κατά 11%.
Την ίδια ώρα οι πιέσεις επιμένουν στις τιμές του ελαιόλαδου που ήταν αυξημένες κατά 54,8%, στα νωπά ψάρια κατά 7,2% και στην κατηγορία Μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων κατά 8,1%.
Ωστόσο, έντονη ήταν η αύξηση στο πακέτο διακοπών κατά 12,7% ετησίως, με τις τιμές στις μεταφορές με αεροπλάνο να πραγματοποιούν άλμα 19,7% και της κατηγορίας Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία κατά 12%.
Κατακόρυφη αύξηση 14% πραγματοποίησαν και τα ασφάλιστρα υγείας.
Πιο αναλυτικά, η ετήσια αύξηση κατά 2,3% τον Ιούνιο προέκυψε από:
1. Τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 2,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά κατεψυγμένα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, καφές-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικάχυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, πατάτες, λοιπά τρόφιμα.
• 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 4,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 2,2% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 3,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
• 1,8% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
• 5,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 2,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: δημοτικά τέλη, ηλεκτρισμό. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
• 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες.
• 0,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Σε επίπεδο μήνα, η αύξηση κατά 0,5% προέκυψε από:
1. Τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 1,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: πίτσες και πίτες, τυριά, νωπά φρούτα, λαχανικά κατεψυγμένα, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, αλλαντικά, γιαούρτι, νωπά λαχανικά, πατάτες.
• 0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 1,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 0,1% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
• 0,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.
• 0,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
2. Τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.