Τσουνάμι με "ραβασάκια" ατομικών ειδοποιήσεων για παλιές κλήσεις
Σε απόγνωση έχουν έλθει χιλιάδες πολίτες καθώς βλέπουν να καταφθάνουν ειδοποιητήρια με ληξιπρόθεσμες οφειλές από παλιές κλήσεις της δημοτικής αστυνομίας ή της τροχαίας.
Το ζήτημα έχει πάρει διαστάσεις καθώς εν μέσω πανδημίας, αλλά και οικονομικής κρίσης καλούνται πολλοί φορολογούμενοι να πληρώσουν ποσά που έχουν εκτοξευθεί στα ύψη λόγω προσαυξήσεων και αφορούν συχνά παραβάσεις που έγιναν ακόμη και πριν από δέκα και πλέον χρόνια.
Με την απόσταση του χρόνου από την τέλεση της όποιας παράβασης να είναι μεγάλη ,είναι προφανές ότι πολλοί από τους φορολογούμενους εγείρουν αμφισβητήσεις για την εγκυρότητα της διαδικασίας, ειδικά όταν στο παρελθόν είχε ανοίξει μια συζήτηση περί αρμοδιοτήτων και δικαιοδοσίας επιβολής κλήσεων της Δημοτικής Αστυνομίας. Βέβαια η προσφυγή σε δικηγόρο για έννομη αμφισβήτηση της όλης διαδικασίας είναι ουσιαστικά μη παραγωγική καθώς ο χρόνος και το κόστος, που απαιτούνται είναι μεγάλα.
Ωστόσο, πάντως, ότι το τέλος του 2019 ο Συνήγορος του Πολίτη εξέτασε μεγάλο αριθμό αναφορών πολιτών που διαμαρτύρονταν γιατί λάμβαναν γνώση από τους Δήμους για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), περί παράνομης στάσης και στάθμευσης, με καθυστέρηση πολλών ετών από την ημερομηνία τέλεσής τους (ακόμη και μετά από δέκα έτη).
Όπως ανέφερε ο Συνήγορος του Πολίτη, συνέπεια των ανωτέρω ήταν να δημιουργούνται εύλογες αμφιβολίες στους πολίτες τόσο για την τέλεση της ίδιας της παράβασης, όσο και για το ενδεχόμενο να έχει ήδη εξοφληθεί το χρέος, αλλά να μην μπορούν να το αποδείξουν αφού μετά από τόσα χρόνια είναι λογικό να μην έχουν κρατήσει τη σχετική απόδειξη πληρωμής.
Επιπλέον, όπως σημείωνε, ο ΣτΠ δεν παρείχε δυνατότητα υποβολής ένστασης κατά της πράξης της παράβασης, αλλά ούτε και εξόφλησης του ποσού του προστίμου στο ήμισυ.
Ο Συνήγορος του Πολίτη στο πόρισμα, που απηύθυνε τότε στον Υπουργό Εσωτερικών, προτείνει:
α) τη νομοθετική ρύθμιση της υποχρέωσης των ΟΤΑ Α΄ βαθμού της χώρας για βεβαίωση των προστίμων του Κ.Ο.Κ. εντός τριών ετών (3) από την ημερομηνία της παράβασης και την κτήση της κλήσης,
β) την αντικατάσταση του εντύπου της κλήσης με έντυπο το οποίο θα επικολλάται στο όχημα (αυτοκόλλητο),
γ) τη θέσπιση του δικαιώματος του “παραβάτη” για την καταβολή του ποσού του προστίμου στο ήμισυ σε συγκεκριμένο διάστημα μετά την ημερομηνία λήψης της πρώτης ατομικής ειδοποίησης από τον Δήμο, καθώς το δικαίωμα αυτό έχει απολεσθεί στις περιπτώσεις που ο “παραβάτης” δεν έχει λάβει γνώση της κλήσης την ημέρα της παράβασης.
Σε απόγνωση
Βέβαια ακόμη αυτές οι συστάσεις μένουν… συστάσεις και πολλοί φορολογούμενοι σήμερα πέρα από τα πρόστιμα «βουνό» έχουν να αντιμετωπίζουν και την αδυναμία έκδοσης φορολογικής ενημερότητας εκτός αν καταφύγουν σε διαδικασία διακανονισμού με προσμέτρηση της φοροδοτικής τους ικανότητας από την οικονομική υπηρεσία του οικείου δήμου. Χαρακτηριστική η αναφορά πολίτη στο news247.gr που σημειώνει τα εξής:
«Την προηγούμενη Πέμπτη προκειμένου να εκδώσει ο συνταξιούχος σύζυγός μου φορολογική ενημερότητα για χρήση στο Ταμείο του, με μεγάλη γι’ αυτόν έκπληξη διαπίστωσε ότι τον έχει μπλοκάρει το Δήμος Αθηναίων. Πηγαίνοντας στο αρμόδιο Τμήμα του Δήμου μας πληροφόρησαν ότι χρωστάει 1150 ευρώ από κλήσεις που ξεκινούν από έτη 2005 έως και σήμερα. Είδαμε ότι η μία κλήση του 2005 ποσού ευρώ 65,50 είχε γίνει 190,61, άλλη 150 ευρώ είχε γίνει 319,50 και φθάσαμε στο σημείο να χρωστάει 1250 ευρώ. Εγώ έχω να πω ότι ένα χρόνο και σύμφωνα με τις εκάστοτε υπουργικές αποφάσεις δεν κάνουμε καμία εκτέλεση σε χρέη προς το Δημόσιο, από Τράπεζες και γενικά. Μάλιστα με την καινούργια ΚΥΑ οι εκτελέσεις απαγορεύονται έως τις 16 Μαρτίου.»
Είναι συχνό, λοιπόν, οι προσαυξήσεις να είναι πολλαπλάσιες του αρχικού ποσού του προστίμου με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η αποπληρωμή τους. Στις περιπτώσεις, δε, που οι δήμοι έχουν βεβαιώσει τα πρόστιμα στην εφορία τότε τα εμπόδια όπως φαίνεται είναι ανυπέρβλητα ενώ υπάρχει και ο κίνδυνος μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης. Δεν λείπουν βέβαια περιπτώσεις που δήμοι έχουν φρενάρει τις βεβαιώσεις χρεών καθώς, όπως αναφέρεται, πέρα από την κοινωνική κατακραυγή, δεν έχουν και τόσο ισχυρό κίνητρο μια και δε θα λάβουν το όλον ποσό της ειδοποίησης αλλά μέρους αυτού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση πρόχειρες εκτιμήσεις το συνολικό ύψος των προστίμων που επιβάλλονται ετησίως φτάνει περίπου τα 140 εκατ. ευρώ, τελικώς όμως το ποσό που πληρώνεται δεν ξεπερνά τα 40 εκατομμύρια.
Υπενθυμίζεται ότι πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων κατόπιν παρέμβασης των ευρωπαϊκών θεσμών η κυβέρνηση οδηγήθηκε στην απόσυρση σχετικής ρύθμισης 120 δόσεων για όλα τα χρέη προς τους δήμους.
Με τροπολογία, δε, που κατατέθηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομικών και Εσωτερικών, άλλαξε το πλαίσιο διακανονισμού των οφειλών από δημοτικά τέλη, ενοίκια, λογαριασμούς ύδρευσης και κλήσεις από τη δημοτική αστυνομία καθώς ο αριθμός των μηναίων δόσεων «κουρεύτηκε» στις 100 από τις 120. Επίσης, μειώθηκε σημαντικά η περίμετρος των δικαιούχων με τη θέσπιση εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων για τα φυσικά πρόσωπα. Επίσης το πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης περιορίστηκε δραστικά, καθώς δυνατότητα υπαγωγής δόθηκε μόνο σε όσες εταιρείες και λοιπά νομικά πρόσωπα επλήγησαν από την πανδημική κρίση.