Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές στις εκπτώσεις
Οδηγίες προς τους καταναλωτές προκειμένου να προστατευτούν από ενδεχόμενες ανακριβείς ή παραπλανητικές εκπτώσεις εξέδωσε η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, με αφορμή την έναρξη των φθινοπωρινών ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της γενικής γραμματείας, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου ορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.4446/2016 ως ενδιάμεση εκπτωτική περίοδος για τα καταστήματα, σε περίπτωση κατά την οποία δεν έχει εκδοθεί ειδικότερη απόφαση του κατά τόπο αρμόδιου αντιπεριφερειάρχη. Ως ημέρα έναρξης του δεκαπενθημέρου είναι η 1η Νοεμβρίου και τελευταία ημέρα των εκπτώσεων θα είναι η 15η Νοεμβρίου. Στην ως άνω περίοδο συμπεριλαμβάνεται και η προαιρετική λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή 4 Νοεμβρίου.
Κατά την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων αλλά και σε κάθε χρονική περίοδο κατά την οποία επιτρέπεται η πώληση εμπορευμάτων ή η παροχή υπηρεσιών με μειωμένες τιμές, εφιστούμε την προσοχή του καταναλωτικού κοινού σχετικά με τα εξής:
1) Η ευκρινής αναγραφή της παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένη, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν (βάρος, όγκος, τεμάχιο κ.λπ.), ενώ προαιρετικά δίνεται η δυνατότητα στους καταστηματάρχες της παράλληλης αναγραφής και του ποσοστού έκπτωσης, προκειμένου η σύγκριση τους να είναι απλή και σαφής για τους καταναλωτές.
2) Σύμφωνα με τον «Κώδικα δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες», οι υπεύθυνοι των σημείων πώλησης θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, με κάθε πρόσφορο τρόπο, είτε αμέσως είτε εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος που τάσσεται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
3) Οι πρακτικές επικοινωνίας μειωμένης τιμής διενεργούνται υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε οποιαδήποτε άλλη γλώσσα.
4) Σε περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος των υπευθύνων πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Υπενθυμίζεται ότι στην γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή τηρείται βάση καταγγελιών, μέσω της ιστοσελίδας της www.1520.gov.gr, με τη χρήση ηλεκτρονικής φόρμας στην οποία οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν καταγγελία.