Τελευταία ευκαιρία για το κοινωνικό μέρισμα: Τι να προσέξετε για να μην το χάσετε
Τελευταία ευκαιρία για το Κοινωνικό Μέρισμα, καθώς οι αιτήσεις ολοκληρώνονται αύριο Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου και δεν πρόκειται να δοθεί παράταση. Τέσσερις είναι οι μεγάλες κατηγορίες πολιτών που πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα τις επόμενες 48 ώρες και να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να μην χάσουν την δεύτερη καταβολή του μερίσματος, η οποία πραγματοποιείται στις 28 Δεκεμβρίου.
Το money – money.gr ετοίμασε έναν πλήρη οδηγό με όλες τις κρίσιμες λεπτομέρειες για τους δικαιούχους της… τελευταίας στιγμής.
(Δείτε οδηγό για την αίτηση με εικόνες, κάνοντας κλικ ΕΔΩ)
1. Δυνητικοί δικαιούχοι για τους οποίους δεν ήταν δυνατό να διασταυρωθεί ο IBAN με το ΑΦΜ. Πρόκειται κυρίως για πολίτες που :
- Δίστασαν να δηλώσουν τον δικό τους λογαριασμό φοβούμενοι μήπως κατασχεθεί το μέρισμα λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς το Δημόσιο. Για τον λόγο αυτό δήλωσαν IBAN που ανήκει σε συγγενή ή γνωστό τους το οποίο όμως δεν διασταυρώνεται με το δικό τους ΑΦΜ.
Οι ειδικοί επισημαίνουν πως το Κοινωνικό Μέρισμα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο εις χείρας του Δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και στο υπόλοιπο Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τις τράπεζες και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Γι αυτό και οι δικαιούχοι πρέπει να δηλώσουν τον δικό τους IBAN. Οι εν λόγω αιτήσεις δεν έχουν απορριφθεί και παραμένουν εγκεκριμένες, αλλά αν δεν διορθωθεί ο IBAN δεν θα πιστωθούν τα χρήματα στις 28 Δεκεμβρίου. Για να πληρωθούν οι εν λόγω δικαιούχοι πρέπει να ακυρώσουν την αίτησή τους και να προβούν σε «Επαναξιολόγηση». Στη νέα αίτηση πρέπει να δηλώσουν λογαριασμό ΙΒΑΝ στον οποίο είναι δικαιούχοι ή συνδικαιούχοι.
- Δήλωσαν το IBAN της εταιρείας τους το οποίο όμως δεν διασταυρώνεται με το ΑΦΜ που έχουν ως φυσικά πρόσωπα, αλλά με το ΑΦΜ της εταιρείας. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν για παράδειγμα επιτηδευματίες με πτωχευμένες επιχειρήσεις κ.α. Η αίτηση τους δεν έχει απορριφθεί αλλά πρέπει να διορθωθεί με το δικό τους IBAN ώστε αυτό να διασταυρωθεί με το ΑΦΜ τους και να πληρωθούν.
2. Δυνητικοί δικαιούχοι άνω των 70 ετών που δεν έχουν υποβάλλει αίτηση επειδή περιμένουν να πληρωθούν αυτόματα το μέρισμα. Υπενθυμίζεται πως κατ’ εξαίρεση το μέρισμα δίνεται χωρίς αίτηση σε συνταξιούχους δικαιούχους, εφόσον είναι ηλικίας 70 ετών και άνω και ταυτόχρονα δεν υπάρχουν στο νοικοκυριό τους εξαρτώμενα μέλη ούτε φιλοξενούμενοι, έχει δηλωθεί κύρια κατοικία και όχι φιλοξενία σε άλλο φυσικό πρόσωπο, ενώ είναι ενημερωμένο το πεδίο του Α.Φ.Μ. στη βάση του Α.Μ.Κ.Α. Επειδή όλες αυτές οι επιμέρους προυποθέσεις μπορεί να μην συντρέχουν σωρευτικά, οι ηλικιωμένοι άνω των 70 που δεν έλαβαν μέρισμα στις 14 Δεκεμβρίου καλό είναι να μπουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα www.koinonikomerisma.gr και να ελέγξουν αν υπάρχει ζήτημα με την αίτησή τους ή αν αυτή έχει υποβληθεί κανονικά, ώστε να μην βρεθούν προ εκπλήξεων στις 28 Δεκεμβρίου. Για παράδειγμα, όσοι ηλικιωμένοι συνταξιούχοι δεν μένουν μόνοι αλλά έχουν φιλοξενούμενους είναι υποχρεωτικό να υποβάλλουν αίτηση για να λάβουν μέρισμα.
3. Όσοι αποκλείονται λόγω του κριτηρίου διαμονής δεν μπορούν να αλλάξουν κάτι, καθώς αυτό διασταυρώνεται από την αδιάλειπτη υποβολή φορολογικών δηλώσεων την τελευταία 5ετία. Όπως διευκρίνισε το υπουργείο Οικονομικών, ακόμη κι αν κάποιος εμφανίζεται ως σύζυγος, φιλοξενούμενος ή εξαρτώμενο μέλος ορισμένα από τα χρόνια της επίμαχης 5ετίας, αλλά το 2018 υπέβαλλε μόνος του δήλωση πληροί το κριτήριο της διαμονής και θα δικαιωθεί το μέρισμα. Αν όμως έχει γίνει λάθος στον ΑΜΚΑ ή στο ΑΦΜ σε παλαιές φορολογικές δηλώσεις στις οποίες ο δυνητικός δικαιούχος ήταν φιλοξενούμενος, σύζυγος ή εξαρτώμενο μέλος και δεν συμπληρώνεται λόγω τέτοιων λαθών η κρίσιμη 5ετία, αυτό δεν μπορεί τώρα να αλλάξει.
4. Μόλις 48 ώρες έχουν για διορθώσεις όσοι δεν μπορούν να υποβάλλουν αίτηση λόγω λάθος προσυμπληρωμένων στοιχείων. Ειδικότερα οι δικαιούχοι απευθύνονται :
¬ στα ΚΕΠ εάν το πρόβλημα αφορά στον ΑΜΚΑ
¬ στον ΕΦΚΑ εάν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ασφάλισης
¬ στον ΟΑΕΔ εάν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ανεργίας.
Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπούν στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβουν τη διαδικασία έως αύριο.