Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού: Προτεραιότητα ο ανασχεδιασμός του τουριστικού μοντέλου
Την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού γιορτάζει σήμερα, Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου, ο ελληνικός τουρισμός και συμμετέχει ενεργά σε αυτή τη μεγάλη γιορτή, που καθιερώθηκε το 1970 από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού.
Κύριος στόχος του εορτασμού είναι η ανάδειξη της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής συμβολής του τουρισμού στην ευδαιμονία της διεθνούς κοινότητας.
Μετά από δύο χρόνια πρωτοφανούς κρίσης, αλλά και ισχυρής ανάκαμψης το 2022, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού θέτει φέτος θέμα προβληματισμού και ανασχεδιασμού του τουριστικού μοντέλου, υπό τον τίτλο: «Επανεξετάζοντας τον τουρισμό/ REthinkTourism».
Με αφορμή τον σημερινό εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού, η Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού κα Άντζελας Γκερέκου δήλωσε: «Σήμερα η Ελλάδα ενώνεται με τον υπόλοιπο κόσμο, για να γιορτάσει την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού και να …”ξανασκεφτεί/επαναπροσδιορίσει” τη τουριστική στρατηγική και τις προτεραιότητες ανάπτυξης του Ελληνικού τουρισμού. Ήρθε ο καιρός να σχεδιάσουμε τη μετάβασή μας από το βιώσιμο σε ένα πιο αναγεννητικό και πιο ουσιαστικό μοντέλο τουρισμού που θα ενδυναμώνει την ανθεκτικότητα των προορισμών και την βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών.
Στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού έχουμε συνειδητοποιήσει ότι το μέλλον του τουρισμού εστιάζει στον επισκέπτηπου αναζητά την αυθεντική φύση και τις ενεργές τοπικές κοινωνίες. Περνάμε ουσιαστικά από το μάρκετινγκ προορισμού στη διαχείριση. Με οδηγό το νέο νόμο περί διαχείρισης προορισμών νομού, προσαρμόζουμε τη στρατηγική επικοινωνίας μας στη φέρουσα ικανότητα κάθε προορισμού, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα υπερτουρισμού.
Και εισάγουμε τον όρο “Αναγεννητικός, Ηθικός και Έξυπνος τουρισμός” – Ένα μοντέλο που βασίζεται στην επιστροφή στην ποιότητα, την ικανοποίηση και τα οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με σεβασμό στο περιβάλλον και στην κουλτούρα της τοπικής κοινωνίας.
Η Ελλάδα είναι η χώρα της φιλοξενίας αλλά και της αληθινής ευζωίας («Ευζήν») με την έννοια του μέτρου και της ισορροπίας. Κάτι που αποτελεί και την ουσία του brand name Greece. Και αυτή την ουσία, οι άνθρωποι της οικονομίας της φιλοξενίας έχουν ένα μοναδικό τρόπο να την μεταδώσουν και να την προσφέρουν, απλόχερα, στον επισκέπτη! Αναγεννητικός, Ηθικός και Έξυπνος τουρισμός λοιπόν, χωρίς αποκλεισμούς με την τοπική κοινωνία στο επίκεντρο».
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης, σημείωσε: «Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού 2022 συμπίπτει φέτος με ένα νέο έτος ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό. Ο λόγος δεν είναι μόνο οι εξαιρετικές επιδόσεις που κατέγραψε ο τουρισμός μας ή τα ρεκόρ του 2019 που πιθανότατα θα ξεπεράσουμε, αλλά ότι από το απόλυτο μηδέν στο οποίο βρεθήκαμε τον Μάρτιο του 2020, ελέω πανδημίας, καταφέραμε φέτος, μέσα σε δυο χρόνια, να επιτύχουμε την ολική επαναφορά του σημαντικότερου κλάδου της ελληνικής οικονομίας.
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι εκείνη που με ένα συνεκτικό κι εφαρμόσιμο σχέδιο -ήδη από το πρώτο τρίμηνο της πανδημίας- έβαλε πλάτη και κατάφερε όχι απλά να κρατήσει όρθιο τον τουρισμό μας αλλά να τον καταστήσει και πάλι πρωταγωνιστή. Με πάνω από 3 δις ευρώ άμεση οικονομική στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων κι εργαζόμενων του κλάδου, με αποτελεσματικές διαδικασίες και υγειονομικά πρωτόκολλα, με ενεργητική παρέμβαση στην λήψη αποφάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο όπως με την υιοθέτηση του πράσινου ψηφιακού πιστοποιητικού, με εξαιρετική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων στον κλάδο και με συστηματική ενίσχυση της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό με τον ΕΟΤ σε πρωταγωνιστικό ρόλο, καταφέραμε να φέρουμε τα εντυπωσιακά αποτελέσματα που καταγράφονται φέτος.
Το 2022 όμως αποτελεί ορόσημο και για έναν ακόμα λόγο: από εδώ και πέρα, σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί διεθνώς, ο ελληνικός τουρισμός οφείλει να αναμετρηθεί με τις χρόνιες αδυναμίες του αλλά και να σταθεί καινοτόμος και αποτελεσματικός στις νέες προκλήσεις που είναι ήδη εδώ. Η μετάβαση στην βιωσιμότητα, η έμφαση στην ψηφιοποίηση υπηρεσιών, η επένδυση στην αυθεντικότητα της τουριστικής εμπειρίας αλλά και η έμφαση στην γνώση και τις δεξιότητες αποτελούν μεγάλα στοιχήματα για το πολύ κοντινό μας μέλλον. Η χωρική και χρονική επέκταση των τουριστικών υπηρεσιών αλλά και των ωφελειών είναι επίσης ένας στρατηγικός στόχος προς όφελος της οικονομίας και των τοπικών κοινωνιών σε όλη τη χώρα. Είμαι αισιόδοξος ότι και τώρα θα σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και θα τα καταφέρουμε ξανά με την συνεργασία όλων: κεντρικού κράτους, αυτοδιοίκησης, θεσμικών φορέων, επιχειρήσεων και εργαζόμενων του κλάδου.
Και ειδικά στους εργαζόμενους που έβαζαν και συνεχίζουν να βάζουν πλάτη ειδικά φέτος που λόγω ελλείψεων προσωπικού υπερέβαλλαν εαυτόν, αξίζει να τους αφιερώσουμε την σημερινή παγκόσμια ημέρα τουρισμού».
Ο ΕΟΤ συμμετέχει στον εορτασμό καλώντας τους ταξιδιώτες μέσω των κοινωνικών δικτύων του visitgreece.gr να αναρτήσουν μια φωτογραφία τους με το hashtag #rethinktourism, που θα δείχνει πώς ονειρεύονται τον τουρισμό στο μέλλον.