Έκπτωση στο diesel κίνησης τέλος – Ακριβότερο και από την αμόλυβδη από σήμερα
«Αυτόματη» αύξηση κατά 15 λεπτά το λίτρο υπολογίζεται πως θα πάρει σήμερα η τιμή του πετρελαίου κίνησης στις αντλίες των πρατηρίων καυσίμων: Από τα μεσάνυχτα καταργήθηκε η έκπτωση που είχε ενσωματωθεί το προηγούμενο διάστημα στην τιμή του και έτσι το diesel θα πωλείται πλέον ακριβότερα από τα πρατήρια. Μάλιστα, δεν αποκλείεται σε αρκετές περιπτώσεις η τιμή του πετρελαίου κίνησης να υπερβεί –για πρώτη φορά ιστορικά- την τιμή της αμόλυβδης.
Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς αυτή η αναπροσαρμογή προς τα πάνω της τιμής του πετρελαίου κίνησης θα τροφοδοτήσει και ντόμινο ανατιμήσεων, αφού θα επιβαρύνει τους επαγγελματίες οδηγούς, τα μεταφορικά και εντέλει τα αντλία των βενζινάδικων, οι οποία θα επιβαρύνει τους οδηγούς, αλλά και στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Η «περίεργη» συμπεριφορά του diesel κίνησης
Το diesel λοιπόν έχει εξελιχθεί σε καύσιμο που «κλέβει την παράσταση» με την «συμπεριφορά» του σε επίπεδο τιμών: Είναι ενδεικτικό ότι το διάστημα από τις 9 Ιουνίου έως και 26 Σεπτεμβρίου οπότε και οι διεθνείς τιμές υποχώρησαν κατά 30% στα εγχώρια πρατήρια καυσίμων η τιμή του diesel έπεσε από 1,96 ευρώ μόλις στα 1,82 €/lt. Μια μείωση δηλαδή της τιμής του της τάξης του 7%!
Σύμφωνα με το enikonomia.gr, η εικόνα στο πετρέλαιο κίνησης είναι τέτοια που μετά και την σημερινή εξέλιξη –δηλαδή την κατάργηση της επιδότησης στην «πηγή» των 15 λεπτών το λίτρο- το πιο πιθανό είναι να δούμε το συγκεκριμένο καύσιμο για πρώτη φορά στην ιστορία υψηλότερη τιμή από την αμόλυβδη!
Η απόσταση στις τιμές των δύο καυσίμων έχει περιοριστεί θεαματικά το τελευταίο διάστημα και είναι χαρακτηριστικό πως πέρυσι τον Σεπτέμβρη η αμόλυβδη κόστιζε 1,70 και το πετρέλαιο 1,41 ευρώ. Δηλαδή η διαφορά μεταξύ των εν λόγω καυσίμων ήταν 29 λεπτά το λίτρο. Σήμερα η αμόλυβδη είναι στο 1.95 και το diesel στο 1,82 ευρώ, με την απόσταση που τις χωρίζει πλέον να είναι μόλις 7 λεπτά το λίτρο!
Το προηγούμενο της Γερμανίας με τις τιμές diesel
Η μεγάλη αύξηση στην τιμή του πετρελαίου έχει φέρει ντόμινο αυξήσεων και στις μεταφορές.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι περισσότεροι μεταφορείς στα συμβόλαια που κλείνουν προσθέτουν και ρήτρες καυσίμου με αποτέλεσμα οι αυξημένες τιμές να μετακυλίονται στο προϊόν και άρα στην τσέπη του καταναλωτή.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της Γερμανίας, όπου μετά το τέλος της επιδότησης στα καύσιμα, η τιμή του diesel είναι κατά 17 λεπτά υψηλότερη από τη βενζίνη (2,148 ευρώ έναντι 1,979 ευρώ) βάσει των επίσημων στοιχείων για τις 5/9/2022.
Η Ρωσία ήταν ο μεγαλύτερος προμηθευτής diesel στην Ευρώπη. Μετά, όμως τις δυτικές κυρώσεις στη Μόσχα λόγω της στρατιωτικής εισβολής στην Ουκρανία, δημιουργήθηκε έλλειψη στο diesel γεγονός που ανάγκασε τα ευρωπαϊκά κράτη να στραφούν σε άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις τιμολογούν το προϊόν τους ακριβότερα.
Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι το diesel έχει μεγαλύτερη ζήτηση από τη βενζίνη, μιας και χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων σε συστήματα θέρμανσης, πλοία, φορτηγά και γεωργικό εξοπλισμό.
Παράλληλα, σε αντίθεση με τη βενζίνη, το diesel χρησιμοποιείται και στη βιομηχανική παραγωγή. Πολλές βιομηχανίες, μάλιστα, που χρησιμοποιούσαν φυσικό αέριο, λόγω του αυξημένου κόστους του, το εγκαταλείπουν και στρέφονται στο diesel, αυξάνοντας τη ζήτηση για το συγκεκριμένο καύσιμο, χωρίς όμως να υπάρχουν τα αναγκαία αποθέματα.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται σημαντικά η τιμή του diesel, κάτι που αποτυπώνεται και στα πρατήρια υγρών καυσίμων, με μεγάλους ζημιωμένους τους καταναλωτές.
Πηγή: politicus.gr