Εφορία: Στο στόχαστρο τα αδήλωτα εισοδήματα των TikTokers – Ο ρόλος της ειδικής ομάδας της ΑΑΔΕ

 

Στο στόχαστρο της Εφορίας φαίνεται πως βρίσκονται οι influencers και κυρίως οι TikTokers προκειμένου να εντοπίσει τα αδήλωτα εισοδήματα τους που προέρχονται από  διάφορες  δραστηριότητές τους (όπως διαφημιστικές συνεργασίες, χορηγίες και πωλήσεις προϊόντων μέσω πλατφορμών) στα social media.

Μάλιστα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα θεωρούνται οι αποδοχές των  influencers που προέρχονται από προώθηση και διαφήμιση προϊόντων και τα αντίστοιχα έσοδα από το TikTok. Συνεπώς, ένας TikToker είναι υποχρεωμένος να κάνει έναρξη εργασιών και να τηρεί όλες τις προβλεπόμενες φορολογικές διαδικασίες (όπως ΦΠΑ, myData, φόρος εισοδήματος κλπ). Εάν όμως ένας TikToker δεν εμφανίσει τα κέρδη του στην εφορία τότε θα βρεθεί αντιμέτωπος με πρόστιμα και ποινικές διώξεις.

Πώς λειτουργεί η ειδική ομάδα εργασίας  της ΑΑΔΕ

Σημειώνεται δε πως η ειδική ομάδα εργασίας της ΑΑΔΕ  “Task Force” διενεργεί ελέγχους για μαύρο χρήμα στα social media προκειμένου να εντοπίζει μεταξύ άλλων επιχειρήσεις-«μαϊμού» αλλά και δήθεν φτωχούς επιχειρηματίες, celebrities, influencers.

Η ομάδα αυτή λειτουργεί υπό την εποπτεία  της Διεύθυνσης Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχων (ΔΙΕΣΕΛ) που φέρει την ονομασία «Τμήμα Προτεραιοποίησης Υποθέσεων Ελέγχου και Ανίχνευσης Τάσεων Παραβατικότητας».  Ουσιαστικά οι έλεγχοι της ομάδας αυτής έχουν ως στόχο τον εντοπισμό πολιτών που ασκούν επιχειρηματικές δραστηριότητες αλλά δεν έχουν:

  • δηλώσει την έναρξη εργασιών τους,
  • τηρήσει τα βιβλία
  • έχουν εκδώσει τα φορολογικά στοιχεία
  • δηλώσει τον πραγματικό τους τζίρο.

Εκτός από τις φορολογικές παραβάσεις, η ομάδα αυτή πραγματοποιεί ελέγχους και  στον τρόπο ζωής που κάνουν οι influencers, τα ταξίδια αλλά και τα ακίνητα που έχουν στην κατοχή τους. προκειμένου να διαπιστώσει εάν δηλώνουν σωστά τις συναλλαγές τους από την προώθηση ή πώληση προϊόντων και υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, καταγράφονται φωτογραφίες, ημερομηνίες και αναρτήσεις στα social media για να ελεγχθεί η περιουσιακή τους κατάσταση.

Το TikTok

Υπενθυμίζεται δε πως το  TikTok διαθέτει κάποια ενσωματωμένα  εργαλεία πληρωμών,  μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται εικονικά «δώρα» και το Creator Fund, το οποίο απευθύνεται σε χρήστες που έχουν τουλάχιστον 10.000 ακόλουθους και 100.000 προβολές σε διάστημα 30 ημερών.

Επιπλέον οι TikTokers μπορούν επίσης να κερδίσουν εικονικά «δώρα» κατά τη διάρκεια ζωντανών μεταδόσεων, τα οποία μετατρέπονται σε μετρητά.

Σημειώνεται δε πως  τα δώρα για κάθε live διαμορφώνονται μεταξύ 20  δολάρια και 300 δολάρια. Ενδεικτικά αναφέρεται πως κάποιος μπορεί να κερδίσει έως και 34.000 δολάρια σε live.