Αγωγές κατά του Facebook για απάτη

Αυτό το διάστημα η εταιρεία του Facebook, η μεγαλύτερη στον χώρο των κοινωνικών δικτύων με 2 δισ. χρήστες, έχει πολλά προβλήματα να αντιμετωπίσει: Fake News, ψεύτικοι λογαριασμοί, σκάνδαλα με προσωπικά δεδομένα, επιθέσεις χάκερ… Τώρα ασκούν πιέσεις και οι διαφημιζόμενες στο Facebook εταιρείες.

Οπως μεταδίδει η Deutsche Welle, με ομαδική αγωγή στις ΗΠΑ κατηγορούν την εταιρεία για απάτη. Συγκεκριμένα υποστηρίζουν ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα το Facebook παρουσίαζε με υπερβολικό τρόπο την επιτυχία των διαφημίσεων σε βίντεο, προκειμένου να εξαπατήσει τους πελάτες. Έτσι το κοινωνικό δίκτυο έκανε τους πελάτες του να πιστέψουν ότι οι χρήστες παρακολουθούσαν κατά μέσο όρο τα διαφημιστικά βίντεο για περισσότερη ώρα απ' ό,τι στην πραγματικότητα. Με αυτόν τον τρόπο ωθούσαν τις εταιρείες να βάζουν περισσότερες διαφημίσεις και να πληρώνουν μεγαλύτερα ποσά. Αυτές είναι οι βασικές κατηγορίες, όπως καταγράφονται στην αγωγή.

Αναμφισβήτητο είναι πάντως ότι η εταιρεία έκανε σημαντικά λάθη στον υπολογισμό της επιτυχίας των βίντεο, κάτι το οποίο παραδέχθηκε τον Αύγουστο του 2016. Το Facebook είχε δηλώσει τότε ότι εξαιτίας του λανθασμένου υπολογισμού της εταιρείας, ο χρόνος παρακολούθησης των βίντεο παρουσιάστηκε κατά 60 με 80% μεγαλύτερος απ' ό,τι πραγματικά ήταν. Η εταιρεία ζήτησε συγγνώμη και βεβαίωσε ότι το λάθος διορθώθηκε άμεσα.

Ωστόσο οι εταιρείες που ασκούν τώρα αγωγή υποστηρίζουν ότι το Facebook γνώριζε για το λάθος όχι ένα μήνα νωρίτερα, όπως υποστηρίζει, αλλά περισσότερο από ένα χρόνο και δεν έκανε τίποτα. Συνολικά, σύμφωνα με τις ενάγουσες εταιρείες, επί δύο χρόνια οι πελάτες λάμβαναν λάθος στατιστικά στοιχεία. Επιπλέον, έγγραφα τα οποία είδαν το φως της δημοσιότητας δείχνουν ότι το πρόβλημα ήταν πολύ μεγαλύτερο απ' ό,τι παραδέχεται το Facebook, αφού το ποσοστό 60-80% που αναφέρει η εταιρεία, στην πραγματικότητα ήταν 150-900%.

Για το Facebook αυτή η υπόθεση εγκυμονεί πολλούς κινδύνους αφού διακυβεύεται η εμπιστοσύνη των διαφημιζόμενων και εν δυνάμει διαφημιζόμενων πελατών, που αποτελούν ουσιαστικά το επιχειρηματικό μοντέλο του Facebook. Τα έσοδα της εταιρείας προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από τις διαφημίσεις. Τα προηγούμενα χρόνια, το Facebook πίεζε εταιρείες για να επενδύσουν περισσότερο στα βίντεο, γιατί ήταν δήθεν πιο επιτυχημένα απ' ό,τι τα κείμενα και οι εικόνες.

Στον κλάδο ακούγονται τώρα όλο και πιο έντονα φωνές που ζητούν διαφάνεια και έλεγχο των δεδομένων που αφορούν τις συνήθειες των χρηστών από ανεξάρτητες υπηρεσίες. «Δεν θέλουμε οι ίδιοι να βαθμολογούνται» λέει χαρακτηριστικά ο Μπιλ Τάκερ από το Association of National Advertisers, έναν σύνδεσμο στην αμερικανική αγορά διαφημίσεων. «Έχουμε ζητήσει επανειλημμένως έλεγχο των αριθμών από τρίτους και στο μεταξύ βλέπουμε αξιοσημείωτη πρόοδο».