Οι 5 κατηγορίες συνταξιούχων που μπορούν να διεκδικήσουν αναδρομικά - Οι ημερομηνίες και τα ποσά
Πέντε κατηγορίες παλαιών συνταξιούχων βρίσκονται στο επίκεντρο της θύελλας που έχει ξεσπάσει με τα αναδρομικά. Πρόκειται για συνταξιούχους που είχαν ήδη αποχωρήσει πριν από τις 13 Μαίου του 2016. Τα διεκδικούμενα αναδρομικά αφορούν στις μειώσεις που επιβλήθηκαν το 2012 και κρίθηκαν το 2015 αντισυνταγματικές. Δέκα μήνες μετά ψηφίστηκε ο νόμος Κατρούγκαλου που επιχειρεί να “εξουδετερώσει” το δημοσιονομικό κόστος των αποφάσεων του ανώτατου δικαστηρίου.
Το ζητούμενο που μένει να αποκαλυφθεί και με την επικείμενη απόφαση του ΣτΕ για το νόμο Κατρούγκαλου είναι για ποιους υπάρχει σήμερα έδαφος για διεκδικήσεις και σε ποιο εύρος. Από την μια νομικοί και εργατολόγοι υποστηρίζουν πως το κενό νόμου δεν ξεπερνά τους 10 μήνες δηλαδή από τον Ιούνιο του 2015, όταν εκδόθηκε η απόφαση του ΣτΕ μέχρι τον Μάιο του 2016 όταν ψηφίστηκε ο νόμος Κατρούγκαλου, ενώ άλλοι δικηγόροι επεκτείνουν την περίοδο μέχρι τον Δεκέμβρη του 2018. Το μπρα ντε φερ στηρίζεται :
στην απόφαση – πιλότο του ΣτΕ που έκλεισε την πόρτα σε αναδρομικά πριν τον Ιούνιο του 2015 σε όσους δεν είχαν ήδη τότε προσφύγει.
στον επανυπολογισμό των παλαιών συντάξεων που παίζει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία.
Αναλυτικά, οι πέντε κατηγορίες παλαιών συνταξιούχων, που βρίσκονται στο επίκεντρο είναι:
1. Συνταξιούχοι από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα που είχαν σύνταξη το 2012 μετά και τις παρακρατήσεις που επιβλήθηκαν το 2010 και το 2011 πάνω από 1.300 ευρώ μικτά και υπέστησαν μείωση 12% στο υπερβάλλον τμήμα της σύνταξής τους.
Στη ζυγαριά μπήκε το ακαθάριστο ποσό της κύριας σύνταξης, πριν την αφαίρεση της κράτησης ασθένειας και του φόρου αλλά μετά την παρακράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης του 2010 και της επιπλέον εισφοράς του 2011 καθώς και των μειώσεων του 2011.
Για παράδειγμα :
Για μικτή σύνταξη (πριν τις κρατήσεις ασθένειας και φόρου αλλά μετά τις παρακρατήσεις και τις μειώσεις του 2010-2011) 1.500 ευρώ στις 31.12.2011 η μείωση ήταν στα 24 ευρώ το μήνα, δηλαδή 288 ευρώ το χρόνο.
Για μικτή σύνταξη 1.700 ευρώ η μείωση ήταν 48 ευρώ το μήνα, δηλαδή 576 ευρώ το χρόνο.
Για μικτή σύνταξη 2.000 ευρώ η μείωση ήταν 84 ευρώ το μήνα, δηλαδή 1.008 ευρώ το χρόνο.
Για μικτή σύνταξη 2.300 ευρώ η μείωση ήταν 84 ευρώ το μήνα, δηλαδή 1.008 ευρώ το χρόνο.
Για μικτή σύνταξη 2.500 ευρώ η μείωση ήταν 144 ευρώ το μήνα, δηλαδή 1.728 ευρώ το χρόνο.
2. Συνταξιούχοι από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα που είχαν το 2012 άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης ή και μερίσματος, ειδικής προσαύξησης κ.α., μετά και τις προηγούμενες περικοπές, πάνω από 1.000 ευρώ και υπέστησαν το “ψαλίδι” 5% - 20% του νόμου 4093/2012.
Η διάταξη που κρίθηκε το 2015 αντισυνταγματική προέβλεπε ότι :
Για μηνιαία σύνταξη ή άθροισμα άνω των 1.000,01 ευρώ και έως 1.500 ευρώ - μείωση 5%. Το ποσό της σύνταξης που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.000 ευρώ.
Για μηνιαία σύνταξη ή άθροισμα από 1.500,01 ευρώ και έως 2.000 ευρώ - μείωση 10%. Το ποσό της σύνταξης που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.425,01 ευρώ.
Για μηνιαία σύνταξη ή άθροισμα από 2.000,01 ευρώ και έως 3.000 ευρώ – μείωση 15%. Το ποσό της σύνταξης που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.800,01 ευρώ.
Για μηνιαία σύνταξη ή άθροισμα από 3.000,01 ευρώ και άνω - μείωση 20%. Το ποσό της σύνταξης που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 2.550,01 ευρώ.
Στην ζυγαριά τότε μπήκε το ακαθάριστο ποσό που απέμενε μετά την παρακράτηση των εισφορών και των μειώσεων του 2010, του 2011 και του 4051/2012. Αντίστοιχα και για την επικουρική.
Για παράδειγμα :
Μικτό άθροισμα κύριας και επικουρικής 1.200 ευρώ μετά τις μειώσεις του 2010, του 2011 και τον 4051 του 2012 : μηνιαία μείωση 60 ευρώ και ετήσια 720 ευρώ.
Μικτό άθροισμα κύριας και επικουρικής 1.400 ευρώ μετά τις μειώσεις του 2010, του 2011 και τον 4051 του 2012 : μηνιαία μείωση 70 ευρώ και ετήσια 840 ευρώ.
Μικτό άθροισμα κύριας και επικουρικής 1.600 ευρώ μετά τις μειώσεις του 2010, του 2011 και τον 4051 του 2012 : μηνιαία μείωση 160 ευρώ και ετήσια 1.920 ευρώ.
Μικτό άθροισμα κύριας και επικουρικής 2.200 ευρώ μετά τις μειώσεις του 2010, του 2011 και τον 4051 του 2012 : μηνιαία μείωση 330 ευρώ και ετήσια 3.960 ευρώ.
3. Συνταξιούχοι από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα που λαμβάνουν επικουρική σύνταξη και υπέστησαν μείωση με τον νόμο 4051 του 2012 ως εξής :
α) Για συντάξεις έως 250 ευρώ ποσοστό μείωσης 10%
β) Για συντάξεις από 250 έως 300 ευρώ ποσοστό μείωσης 15%
γ) Για συντάξεις από 300 ευρώ και άνω ποσοστό μείωσης 20% .
Για παράδειγμα :
Μικτή επικουρική σύνταξη 200 ευρώ : μηνιαία μείωση 20 ευρώ και ετήσια 240 ευρώ.
Μικτή επικουρική σύνταξη 280 ευρώ : μηνιαία μείωση 42 ευρώ και ετήσια 504 ευρώ.
Μικτή επικουρική σύνταξη 400 ευρώ : μηνιαία μείωση 80 ευρώ και ετήσια 960 ευρώ.
4. Συνταξιούχοι από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, που ήταν άνω των 60 ετών όταν συνταξιοδοτήθηκαν ή συμπλήρωσαν τα 60 την περίοδο 2015 -2018 και δικαιούνταν από την κύρια σύνταξή τους σύμφωνα με τον νόμο 3845 του 2010 :
α) Δώρο εορτής Χριστουγέννων, στο ποσό των 400 ευρώ.
β) Επίδομα εορτής Πάσχα, στο ποσό των 200 ευρώ.
γ) Επίδομα αδείας, στο ποσό των 200 ευρώ.
5. Συνταξιούχοι από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα που ελάμβαναν πλήρες δώρο Χριστουγένων, Πάσχα και αδείας στην επικουρική τους, ανάλογα με το ύψος της επικουρικής παροχής.
Δώρα
Όσον αφορά στα δώρα, με τον νόμο 3845 του 2010 ήρθε το πρώτο “ψαλίδι” που περιόρισε την 13η και 14η σύνταξη στα 800 ευρώ το χρόνο για όλους, πλην των συνταξιούχων ΟΓΑ, ανεξάρτητα από το ύψος της σύνταξης που εισπράττουν.
Αν ο συνταξιούχος λάμβανε σύνταξη 1.200 ευρώ, εισέπραττε πριν το 2010 συνολικά 2.400 ευρώ το χρόνο από Δώρο Χριστουγέννων (1.200 ευρώ), Δώρο Πάσχα (600 ευρώ) και επίδομα αδείας (600 ευρώ). Μετά τον Μάιο του 2010 όλοι περιορίστηκαν στα 800 ευρώ άθροισμα (400 τα Χριστούγεννα, 200 το Πάσχα και 200 το καλοκαίρι). Τότε τέθηκε και άλλες δυο ρήτρες : μια ηλικιακή, ώστε να εισπράττουν τα “ψαλιδισμένα” δώρα μόνο όσοι είναι άνω των 60 ετών. Και μια εισοδηματική ώστε να δικαιούνται δώρα μόνο όσοι εισέπρατταν άθροισμα συντάξεων έως 2.430 ευρώ το μήνα. Ειδικά για τους συνταξιούχους που είχαν σύνταξη μικρότερη από 400 ευρώ, το άθροισμα των δώρων δεν μπορούσε να είναι μεγαλύτερο από τα ποσά που έπαιρναν με βάση το παλιό καθεστώς και σε κάθε περίπτωση έως 800 ευρώ.
Η διάταξη αυτή κρίθηκε συνταγματική το 2015 οπότε δεν μπορεί να ανατραπεί δικαστικά. Αντίθετα η διάταξη που ακολούθησε τον Νοέμβριο του 2012 στο πλαίσιο του νόμου 4093/2012 και όριζε πως “τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και το επίδομα αδείας καταργούνται” κρίθηκε δυόμιση χρόνια μετά, τον Ιούνιο του 2015 αντισυνταγματική από το ΣτΕ, χωρίς όμως αναδρομικότητα για όσους δεν είχαν ήδη προσφύγει στην δικαιοσύνη.